Det var ingen dröm

I några dagar har jag gått omkring som i dimma och hoppats att jag har sovit och att allt var en dröm. Men, nej. I morse vaknade jag och den fanns kvar.

Jag talar naturligtvis om Lasse L's debattartikel i DN i onsdags. Utbildningsminister Lars Leijonborg skriver i Dn om regeringens kommande förslag att ändra antagningsreglerna för högskolor och universitet, genom att ge språk och matematik från gymnasieskolan högre värde vid meritbedömningen. Man skall alltså vikta olika kursers betyg genom att "höja" betygen i lasses favoritämnen med någon halv poäng per kurs. Redan idag är det obligatoriskt att på gymnasieskolan läsa Svenska, engelska och matematik, men avsikten med förslaget är att fler ungdomar ska studera fortsättnings- och dörsjupningsnivåer i dessa ämnen, samt b- och c-cpråk i de traditionella språken tyska och franska, men gärna även kinesiska eller ryska.

Så långt allt väl. Lasse vill att språk och matematik ska löna sig. Förslaget gör att språk och matematik lönar sig. Argumentet är att det finns så många lokala kurser i sådant som vinkunskap och manikyr vilket värderas lika högt som de hårda ämnena och detta vänder sig alltså Lasse emot.

Analys: Ett gymnasieprogram idag består av ungefär 2300 poäng. några hundra av dessa poäng är kärnämnen och några hundra ytterligare kan bestå av fördjupningskurser i matematik och språk, kurser som krävs för inriktningen, samt tillvalskurser vilka kan vara allt från biologi til knyppling och skoterkörkort. Genom Lasses förslag kommer alltså biologi och knyppling fortsätta vara likställt inför ansökan till högskolor och universitet, så det kommer inte heller i framtiden att löna sig att läsa något tyngre ämne såvida detta inte är språk eller matematik, vilket många redan läser på sina utbildningsprogram. Ska viktning ske bör det alltså göras av ALLA TUNGA TEORETISKA ÄMNEN.

För några veckor sedan stod Lasses kompis Janne B (skolminister) och talade om att vi måste uppvärdera de praktiska utbildningarna. Lasses förslag gör nu alltså att det blir ännu svårare för jannes praktiska ungdomar att konkurrera om högskoleplatser ens om de faktiskt lyckats göra sig behöriga.

Minns ni valrörelsen? Lasse, janne och deras vänner ville skära ner på den kommunala vuxenutbdilningen 8vilket redan påbörjats) och talade om hur de tröttnat på allt harvande på komvux. Nu gör förslagen att fler tvingas till komvuxstudier för att 1) läsa in betyg i språk och matte för att konkurrera. Även med högsta betyg på alla kurser i gymnasiet från teknisk utbildning kommer man alltså kunna bli utslagen från sin plats av en nitisk humanist som har bra betyg men fokuserat på engelska, samt b- coh c-språk.

2) Praktiskt inriktade studenter som vill fortsätta til högskola tvingas troligen läsa vissa behörighetsgivande teoretiska kurser då deras gymnasieprogram inte gör dem behöriga till högskolestudier. (Enligt jannes förslag för några veckor sedan)

Och nu till det som gör att jag inser att Lasse inte alls vet vad han talar om. Utbildningsministern skriver att:

"Den omdebatterade så kallade 25:4-regeln tas bort. Det sker redan till antagningen inför höstterminen 2008. Den här regeln ger ett extra försteg för dem som är äldre framför dem som är yngre. Den arbetslivserfarenhet som ska premieras prövas i realiteten inte alls - det är bara det faktum att man är 25 år eller äldre som premieras."

Vad är det nu för fel kanske ni undrar. Ska man ha fler konkurrensfördelar för att man är gammal? Ja, det är lätt att få intrycket om att ålder och arbetslivserfarenhet ger förtur, men detta stämmer naturligtvis inte alls. Lasse L är HELT UTE OCH CYKLAR när han tror att 25:4-regeln är en förtursregel. Jag trodde att han blivit informerad om sin felaktiga syn på dena regel långt tidigare, eftersom han tidigare tagit bort förslaget om att avveckla 25:4-regeln, men där finns allt igen....

För att förtydliga:
A) 25.4 är INGEN konkurrensfördel
B) 25:4 är INGEN förtur
C) 25:4: kommer INTE FÖRST i kön. De kommer faktiskt SIST I KÖN.

25:4 handlar inte om något anat än behörighet. man kan som 25-åring som har arbetat i minst 4 år och har svenska och engelska från gymnasieskola bli grundläggande behöriig trots att man saknar ett fullständigt gymnasiebetyg. Man kan ALDRIG bli särskilt behörig som 25.4 utan de ämnen/kurser som krävs för särskild behörighet. Man får ALDRIG ett meritvärde som 25:4 utifrån betyg, eftersom man saknar betyg och därför kommer in på kurser/program efter alla som har ett fullständigt gymnasiebetyg oavetss hur dåliga dessa betyg är.

Lasses tro att 25:4 är någon slags biljett in i högskolevärlden är alltså fullständigt felaktig och enda chansen för dem att över huvudtaget komma in är att söka kuser inga andra studenter är intresserade av, eller skriva ett bra högskoleprov, vilket ju fkaitkst visar att deras förmåga till högskolestudier i så fall är godkända.

Så snälla Lasse, reformera gärna antagningssystemet om du känner att du vill lämna avtryck någonstans. Reformera skolor, utbildningar, och allt ni vill men gör det INTE på FELAKTIGA GRUNDER utan ta reda på hur det förhåller sig i dagsläget först. Och snälla, tänk längre än vad näsan räcker i reformivern.... Det är synd när den ena handen inte vet vad den andra gör!

Övriga artiklar om Lasses hjärnsläpp: Aftonbladet., Expressen, Expressens läsare, SvD 

Kommentarer
Postat av: Rickard Ö.

jag tänkte osökt på den där reklamfilmen som folkpartiet hade under valrörelsen, när jag läste din artikel. (för att friska upp minnet finns den på http://www.youtube.com/watch?v=T6lPJwEJEfQ )

personligen kan jag inte se något av den förskönade bild som folkpartiet målade upp i sina visioner i reklamfilmen, med det förslag som ligger till grund och som du och dags/kvällspressen beskrivit.

en sak som jag tror leijonborg har missat är att vi idag inte pratar om de två klassiska intelligenserna (matte och språk) för att mäta våra "förmågor". vissa exempelvis, vill hävda att vi har hela nio intelligenser (se exempelvis: http://www.qomut.com/hurklok.htm ). den klassiskt språkliga och matematiska intelligensdistinktionen är en mycket förlegad syn på förmågor.... om inte annat är det bara att slänga ett öga på de viktiga moderna filosofer inom pedagogikens område!

2007-02-24 @ 23:51:43
URL: http://klipskkonst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0