Ännu en gymnasiereform...

Då sitter man igen och ser en pressträff med en minister via real player.
Denna gång är det skolminister Jan Björklund som håller pressträff om "GY 09" vilket är arbetsnamn på kommande gymnasiereform, planerad att träda i kraft 2009.

Uppdraget för utredare Anita ferm och utredningen som sådan verkar inte innehålla några nyheter. Satsningar på praktiska utbildningar, mer anpassade till det moderna samhället aviseras med motiveringen "Alla ungdomar vill inte bli akademiker och alla kan inte bli akademiker". 

Tyvärr kan jag inte hålla med Björklund och regeringen om att problemet är att vissa är "akdemiska" och andra "praktiska". Problemet är att kraven för högskolestudier har skärpts genom de nya antagningskraven i och med senaste gymnasiereformen i mitten av 90-talet. Tidigare krävdes en avslutad utbildning om minst 2 år med betyg i delad svenska och engelska för grundläggande/allmän behörighet. Idag krävs ett 3-årigt betyg innefattande x antal kärnämnen såsom matematik, samhällskunskap, naturkunskap m.m. Dessa ämnen finns i SAMTLIGA gymnasieprogram och alla kurser måsta ingå för ett fullständigt gymnasiebetyg. Motiveringen är att detta är ämnen människor behöver. Frågan är då: Bör inte dessa kunskaper ingå i den obligatoriska skolan, det vill säga grundskolan?

Nå, åter till sak. kraven för behörighet till högskola har höjts för människor födda 1977 och senare. Har då högskoleutbildningarna blivit svårare? nej naturligtvis inte. En traditionell 2-årig gymnasieutbildning från 1980-talet innebär att man klarar högskiolekurser med grundläggande behörighetskrav utan några problem. Den särskilad behörigheten är å andra sidan en annan sak. Denna behörighet sätts på utbildningar som kräver vissa förkunskaper och det gäller oavsett man har läst en gammal eller ny gymnasieutbildning.

Björklund verkar följa detta resonemang avseende behörighet till gymnasieskolan, då han diskuterar skilad behörighetskrav för de olika gymnasieutbildningarna med lägre krav för praktiska utbildningar, eller de mindre teoretiska, än för naturvetenskapliga utbildningar vilket kräver ett större teoretiskt engagemang.  Låt resonemanget gälla högskolan också. Man behöver inte kärnämnet matematik för att studera filosofi på högskola. Man behöver inte naturkunskap för att studera religion.

Nåja, vad utredningar avseende gymnasieskola och högskola kommer fram till märker vi inom några år. Så länge det gamla s-förslaget om olika urvalsgrupper för svenskar och utlänningar inte dammas av så kanske det kan komma något bra under reformerna som väntar inom några år.

Edt 18:30: DN skriver om Björklund skolreformsavisering.
SVD skriver om pressträffens budskap.

Kommentarer
Postat av: Peter Olevik Dunder

"Man behöver inte kärnämnet matematik för att studera filosofi på högskola. Man behöver inte naturkunskap för att studera religion."

I sak tror jag du kan ha rätt, alla kärnämnen är inte relevanta för vissa högskoleutbildningar men att matematik inte skulle behövas i filosofi finner jag märkligt. Matematik och filosofi är ju ämnen som ligger mycket nära varandra.

"Problemet är att kraven för högskolestudier har skärpts genom de nya antagningskraven i och med senaste gymnasiereformen i mitten av 90-talet."

Lägre antagningskrav till högskolan ger inte fler hantverkare, CNC-operatörer och vårdbiträden. En bättre gymnasieutbildning kan dock ge Sverige fler yrkesmän, alterantivt kan större arbetskraftsinvandring fylla en del av Sveriges behov av yrkesmän.

2007-02-05 @ 17:14:09
URL: http://kryssapeter.blogspot.com
Postat av: Aquina

Kul med en representant för det aktuella partiet som kommenterar.

Filosofi som ämne på högskola och universitet idag kräver inte att man läst matematik. Däremot måste man om man vill uppnå grundläggande behörighet för högskolestudier ha läst matematik. Det är skillnad på särskilt och grundläggande behörighet. Det går också utmärkt att ha underkänt i kärnämnet matematik så länge minst 90% av kärnämne är godkända... Men visst: Matematik och filosofi har ju varit nära sammanknippade genom århundradena. Men det innebär inte att man behöver kunna matematiken för att studera dess utveckling och hur "tänkare" har hanterat ämnet.

Lägre antagningskrav till univ/högsk. ger naturligtvis inte fler "arbetare". Men gör högre antagningskrav det?

jag måste dock säga att förslagen jag hörde på presskonferensen idag var bra mycket bättre än rådande gymnasiesystem just åp grund av att jag sedan 10 år tillbaka varit riktigt arg på systemet att tvinga alla ungdomar p gymnasiet att studera så fruktansvärt många högskoleförberedande kurser, trots att de kanske velat bli bilmekaniker, frisörer eller musiker...

2007-02-05 @ 17:43:46
Postat av: Hjalle

Jag känner bara hur det kryper på i mig när vi tittar bakom argumenten för borgarnas omstruktureringar. Efter som det är i högre grad de sämst utbildade klassernas barn som inte ser ngn större nödvändighet med skolan utan vill ut i arbetslivet så fort som möjligt väljer de i högre utsträckning yrkesutbildningar. Om de inte får högskolekompetens blir deras val i tonåren ytterligare ett hinder för dem att senare söka sig till högskoleutbildningar. Därmed blir dessa klasser avskärmade från maktens korridorer....

Ur detta perspektiv blir det ytterligare ett sätt att komma till det 3/4-samhälle som alliansen hålelr på att skapa!!!

2007-02-05 @ 19:59:14
URL: http://hjalmarholgersson.blogg.se/
Postat av: Rickard Ö.

jag funderar på om den nya reformen kommer innebära färre "klassresor" och i det långa loppet en skomakare-bliv-vid-din-läst-realitet.... några tankar kring det?

2007-02-06 @ 10:27:59
URL: http://klipskkonst.blogg.se
Postat av: Stig Svanberg

Gy-reformen -94 innebar att:
* Yrkesutbildningarna fick mindre tid i yrkesämnena, trots att utbildningen blev 1 år längre.
* Med kollapsen på arbetsmarknaden blev, om inte förr, gymnasieskolan i praktiken obligatorisk.
* Kommunerna skjuter sig själva i foten och hävdar med bestämdhet att de vill ha kontroll över skolan=kommunaliseringen. Hade de haft en psykolog och en ekonom brevid sig så hade de fått veta att de egentligen inte hade några idéer om skolan och dessutom inga pengar för att driva den.

Så sossarnas politiska bas kommer in på gymnasieskolan, får en sämre yrkesutbildning och tvingas läsa kurser som föga intresserar dom (infärgning är något som man pratar om - inte gör) och när det går tungt får man inget stöd.

Tycker däför Björklunds förslag är bra, även om jag inte alltid håller med analysen och skälen till förändringen. Intressant är dock tidsramen. Man tillsätter en enmansutredare (inte parlamentarisk) som på rekordtid ska bli klar och för att sossarna inte ska kunna göra samma sak tillbaka (skrota gymnasiereformen), så låter man eleverna börja den nya gymnasieskolan en månad innan valet.
Detta blir intressant.....

//SS

2007-02-07 @ 09:47:20
Postat av: Kerstin

Peter Olevik Dunder skriver:
"Man behöver inte kärnämnet matematik för att studera filosofi på högskola. Man behöver inte naturkunskap för att studera religion."

Ska man studera teoretisk filosof, och verkligen bli bra i ämnet, i behöver man faktiskt en del matematiska kunskaper. Det är ingen slump att de flesta framstående filosoferna genom tiderna varit matematiker och fysiker i botten.

2007-03-04 @ 02:35:11
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Peter Olevik Dunder

Hej Kerstin,

Vi möts ibland i bloggosfären. Om du läser mitt inlägg så ser du att det du citerat mig på inte är något jag skrivit utan istället ett citat ur Aquinas text som vi båda här kommenterar.

Det jag skrev var "I sak tror jag du kan ha rätt, alla kärnämnen är inte relevanta för vissa högskoleutbildningar men att matematik inte skulle behövas i filosofi finner jag märkligt. Matematik och filosofi är ju ämnen som ligger mycket nära varandra."

Vänligen läs hela min kommentar och kommentera den gärna; men kommentera då det jag skrivit.

Vänliga hälsningar
Peter Olevik Dunder

2007-03-13 @ 20:21:22
URL: http://kryssapeter.blogspot.com
Postat av: Anders

Den nya gymnasiereformen har både sina för- och nackdelar. Men den huvudsakliga problemet skolan har idag är att den inte lära eleverna hur de ska lära. Det är något de behöver oavsett om de läser yrkesinriktade eller teoretiska program.

2007-04-12 @ 14:52:49
URL: http://www.lasolar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0